24/03/2013
Un president normal en un temps d'excepció
Sobre el libre
de José Montilla, "Clar i Català. Testimoni de quatre anys de presidència" (La
Magrana. Barcelona, 2013)
Probablement si
s'hagués d'elegir un tret definitori de la personalitat política de José Montilla
seria el seu sentit del deure. En la decisió de publicar aquest testimoni de la
seva etapa com a president de la Generalitat s'intueix precisament aquest sentit del deure i la voluntat de
retre comptes sobre com va exercir la
seva responsabilitat i d'explicar el perquè de les seves decisions més
rellevants.
Lluís Bassets, en
l'acte de presentació del llibre, va assenyalar com un bon hàbit
democràtic que els polítics que han
ocupat altes responsabilitats facin l'esforç d'explicar la seva experiència en
el poder. En certa manera, es tracta d'un exercici de rendiment de comptes que
si és realitzat amb honestedat intel·lectual contribueix a fer més transparent
i comprensible l'exercici de la política a ulls dels ciutadans.
És cert que les
memòries polítiques tendeixen a ser justificatòries i són, com a mínim, ambivalents, en servir al mateix temps
d'exculpació i d'explicació. La fórmula triada pel president Montilla per fer
públic el seu testimoni afavoreix més l'explicació que l'exculpació. L'opció de
descartar el monòleg confessional a favor del diàleg amb un periodista de
prestigi com en Rafael Jorba garanteix que totes les qüestions rellevants han
estat plantejades i -en honor de José Montilla- cal dir que en cap moment han
estat refusades.
De manera que tenim
la seva versió de les discrepàncies amb el president Maragall sobre
l'Estatut, sobre els canvis en el seu
govern o sobre l'expulsió d'ERC del govern, del pacte Mas-Zapatero, de les
circumstàncies que van envoltar la renúncia de Maragall i la seva decisió de
ser candidat, d'un cert fracàs de l'anomenat "factor Montilla", de la formació
del seu govern i les relacions amb els socis coaligats, de les complexes
relacions amb el president Zapatero, de la feixuga negociació del finançament,
de l'agònic pas de l'Estatut pel Tribunal Constitucional ... Es pot coincidir poc o molt amb les seves
respostes i amb el relat resultant, però és notori l'esforç de sinceritat i la
voluntat de coherència que se'n desprén per oferir la seva part de la veritat.
La presidència de
José Montilla es va iniciar sota el signe de la continuïtat del projecte
iniciat el 2003 pel president Maragall i l'aliança de les esquerres catalanes.
Tanmateix, una continuïtat matisada per una certa voluntat de rectificació que
afectava la concepció de la presidència, el funcionament del govern i la
prelació dels objectius. A diferència dels anteriors presidents, Montilla va
pretendre esdevenir un president normal en posar l'èmfasi en la seva funció de
cap del govern per sobre de la de líder del país, d'aquí la seva concepció del
lideratge col·lectiu i la seva convicció que eren més importants els fets que
les paraules. Aquesta visió de la seva funció comportava també una rectificació
en el funcionament del govern i de les relacions entre els seus socis, amb
l'objectiu d'evitar les dissonàncies que havien enterbolit la feina feta pels
governs Maragall. La coincidència
inicial dins de l'executiu dels màxims responsables dels partits de la
majoria perseguia sens dubte aquest propòsit, amb una especial atenció a refer
i preservar l'harmonia amb Esquerra Republicana. Finalment, també s'insinuava
una rectificació en la intenció de posar per davant les polítiques públiques,
especialment les destinades a garantir la cohesió social i territorial i
l'impuls de les infraestructures de tot ordre orientades a la millora de la
competitivitat de l'economia catalana. Tot això, en el benentès que un
desplegament ràpid i eficaç de l'Estatut havia de ser un factor determinant en
l'aplicació d'aquestes polítiques.
En resum, podria
dir-se que el president Montilla aspirava a esdevenir un president normal d'un
país normal, un cop fet l'esforç de dotar-se de millors instruments
d'autogovern amb el nou Estatut.
Però, aquesta
aspiració de normalitat aviat va veure's estroncada per factors aliens al
funcionament del govern, que va comptar en tot moment amb una majoria
parlamentària sense fissures i que va funcionar sense estridències
significatives, malgrat la magnificació mediàtica amb que foren tractades. Des
del mateix moment de la gestació del Govern d'Entesa es produeix un desacord
rellevant amb el president del govern espanyol, refractari a la reedició d'un
nou govern de les esquerres catalanes i procliu a un acord amb Convergència i
Unió. La decisió de Montilla d'aplicar l'opcio estratègica del PSC fent cas
omís a la preferència estratègica de Zapatero va ser un acte d'afirmació
contundent de l'autonomia del socialisme català, però era també el presagi
d'unes relacions tenses i difícils amb el govern central.
Com es prou
conegut, la combinació de la tensió creixent entorn de l'Estatut i el
descabdellament de la crisi econòmica van provocar la tempesta perfecta que va
anular tota pretensió de normalitat i que
va portar el país a una situació d'excepció. I així, una presidència
pensada per a una gestió eficaç de l'autogovern i de les polítiques
públiques va haver de reconvertir-se en
una presidència dedicada fonamentalment a la defensa de l'autogovern i a la
progressiva adequació de les polítiques públiques a un context de crisi
econòmica.
Defensa de
l'autogovern davant l'ofensiva jurídica i política del Partit Popular contra
l'Estatut, sense l'acompanyament prou vigorós del govern central i el
progressiu acomplexament del PSOE. De manera que el desplegament de l'Estatut
va ser cada cop més difícil, especialment en el punt clau de l'acord de
finançament que va endarrerir-se tot un any, i que va resultar -tal com explica
Montilla- letal per la credibilitat del president Zapatero i del govern central
a Catalunya. La llavor de la desafecció catalana estava germinant ràpidament i
cada nou incident entorn del pas de l'Estatut pel Tribunal Constitucional no
feia res més que accelerar-la. La sentència va suposar el cop de gràcia polític
i simbòlic, més que jurídic, a l'Estatut i marcava un punt de difícil retorn en
la relació entre Catalunya i Espanya.
Paral·lelament, la
crisi econòmica anava minant la societat catalana i la seva moral col·lectiva i
les bases fiscals de l'autogovern, amb una caiguda dels ingressos que obligava
a una reorientació de les prioritats pressupostàries. El president Montilla va
acreditar el seu sentit de la realitat en ser dels primers que van parlar
obertament de crisi i en adoptar el seu govern
mesures successives per reajustar la despesa pública. En el seu
testimoni atribueix a la crisi la davallada decisiva de les expectatives
electorals de les esquerres catalanes.
Així, el balanç
dels set anys de governació de les esquerres catalanes amb els presidents
Maragall i Montilla, es veia definitivament obscurit per la crisi política
originada per la sentència de l'Estatut i per l'impacte de la crisi que deixava
sense marge l'ambiciosa política de serveis públics que els van caracteritzar.
En aquestes circumstàncies s'esvairen definitivament els factors de cohesió de
les esquerres i la hipòtesi de la reedició de la seva aliança passava a ser
descartada implícitament tant pel PSC com per ERC, deixant la via expedita per
al retorn de CiU a la governació del país.
Montilla construeix
un relat sobre tots aquests fets amb precisió i fredor analítiques, però també
amb espurnes de passió a l'hora de reivindicar la feina realitzada pels governs
catalanistes i d'esquerres i de considerar que no han estat un parèntesi en la
història del nostre autogovern, en contra dels judicis sumaríssims a que han
estat sotmesos a base de fets evidents, però també de massa
tòpics interessats.
Del seu testimoni
es desprén aquest orgull per la història viscuda, una voluntat de normalitat malgrat les
circumstàncies, una mirada sempre
realista, una tenacitat per assolir els
objectius, una dignitat en l'exercici de la funció
presidencial i, en definitiva, una concepció de la política com un deure cívic.
Més enllà del valor
del testimoni personal, el pas de José Montilla per la presidència de la
Generalitat deixa una certa idea de Catalunya que, malgrat els focs artificials
que estem vivint, està ben lluny d'estar amortitzada. Lluís Foix, en el pròleg
del llibre, destaca tres aspectes d'aquesta visió. En primer lloc, una convicció radicalment democràtica sobre el
futur de Catalunya. En paraules del mateix Montilla: "el futur de Catalunya
no està escrit, serà el que els catalans i les catalanes vulguem i siguem
capaços de fer. Ningú no ens farà anar, com a poble, per un camí que
col·lectivament no desitgem". En segon lloc, una determinació ferma d'exercir
l'autogovern, d'utilitzar plenament els instruments institucionals i jurídics
que disposem i de participar en totes les decisions que afectin Catalunya, amb
la voluntat de fer Estat. I, finalment, una
preocupació sincera i compromesa per les conseqüències de la desafecció
emocional entre Catalunya i Espanya.
Unes conviccions i
actituds que, més d'hora que tard,
tornaran a ser necessàries.
Jaume Bellmunt
Padró
24 de març de
2013
Arxiu històric
del socialisme
català
'Claves sobre la estructura y la negociación de la financiación autonómica'
Papers de la Fundació
Informe Social: Había alternativa: nueva crisis, distinta respuesta.
Col·lecció Informes
Vall d'Aran. Una autonomia dins una autonomia
frc Llibres
Fundació Europea d'Estudis Progressistes |
||
Carrer Pallars, 191
08005 Barcelona
[email protected]
T +34 933 195 412