04/03/2013
Tunísia: de cruïlla en cruïlla
Tot just a
començaments del passat mes de febrer podíem afirmar que Tunísia es trobava
davant una cruïlla ben important, amb una Assemblea Nacional Constituent que es
demostrava incapaç d'acabar a temps els deures de la redacció de la
Constitució, amb un desànim social ben palpable - quelcom semblant a un
"desencant" molt anticipat en el temps respecte a la transició espanyola -, amb
una situació econòmica que no acabava de tirar malgrat una certa represa del
turisme i amb una recomposició dels espais polítics que era difícil de llegir,
al mateix temps que la perspectiva de retard electoral era una cosa que
començava a assumir-se com inevitable, creant una certa sensació
d'empantanegament general.
El 6 de febrer, amb
l'assassinat de Chokri Belaid, advocat i líder del Partit dels Patriotes
Demòcrates i de la coalició del Front Popular, tot va canviar, i es planteja
una situació nova, a la que han de respondre els actors polítics i socials
tunisians amb els mitjans de bord que, malgrat tot, són molts i no mal
dissenyats del tot.
L'assassinat d'aquest
laic - modernista com se'n diu a Tunísia - fermament ancorat en l'espai de
l'esquerra marxista i panarabista, empresonat sota el règim dictatorial contra
el que va lluitar sense compromisos, aixeca una onada d'indignació que abasta
tot el món polític i social tunisià, incloent-hi sectors importants de l'Islam
polític.
La Unió General del
Treball de Tunísia (UGTT), el poderós sindicat hegemònic decreta per al 8 de
febrer una vaga general, la primera des de la nova situació política després de
la fugida de Ben Alí, i des de molt i molt temps abans, car hem de buscar
l'antecedent més proper de vaga general en tot el territori i tots els sectors
ben bé trenta anys enrere.
La vaga és seguida de
manera massiva i l'enterrament de Belaid, multitudinari, porta a la memòria
dels que tenim una certa edat - i salvades les diferències culturals
d'expressió del dol - les imatges de l'enterrament dels advocats laboralistes
d'Atocha assassinats el gener de 1977.
Tot això té unes
conseqüències polítiques clares i inevitables, donat que la consciència popular
assenyala la permissivitat d'una bona part del Govern amb els salafistes
violents com la causa indirecta de l'assassinat, i una bona part de la població
assenyala l'excessiva concomitància del sector majoritari d'Ennahda, el de
Rached Gannouchi, amb els objectius si no amb els mitjans d'actuació de certs
grups salafistes que es mostren cada cop més audaços i violents. La recent
detenció d'una persona acusada de ser l'autor material de l'assassinat i les
maldestres i sobreres explicacions
governamentals, que han estat denunciades com a clara interferència per la
Presidenta del Sindicat de la Magistratura Tunisiana, no semblen ser suficients
per esvair l'acusació de responsabilitat política de part del poder que es va
difondre ràpidament per la majoria dels ambients polítics i socials tunisians.
De fet es va produir
la dimissió del Primer Ministre Hamedi Jebali, de la fracció més moderada
d'Ennahda, en trobar-se amb l'oposició de la totalitat dels 89 diputats
d'aquest partit al seu pla de formació d'un govern tècnic transitori per
convocar les eleccions pendents. Cal dir, d'altra banda, que la situació
juridico-constitucional no és gens clara pel que fa a les possibilitats del
Primer Ministre de dissoldre un Govern de confiança parlamentària i
constituir-ne un altre de tècnic, amb la confiança del President de la
República, però aquesta és una discussió complicada que va més enllà dels límits
d'aquesta nota.
La situació
político-administrativa actual és la d'un Primer Ministre dimissionari - quina
valoració popular ha pujat com l'escuma des de la seva dimissió - amb el
nomenament d'un nou Primer Ministre que no ha pogut encara formar Govern.
Cal dir que la
"petita Constitució" - com en diuen a Tunísia al text bàsic pel que es regeixen
a l'espera de la nova Constitució que no acaba de sortir del forn - obliga a
que el Primer Ministre sigui una persona proposada pel partit amb major nombre
d'escons a l'Assemblea Nacional Constituent, que és Ennahda, que ha aprofitat
la situació per designar com a candidat a Ali Lâarayed, del sector més dur del
partit.
Segons l'últim
sondeig disponible, de data 1 de març, fet per Emrohd Consulting i del que no
conec les dades tècniques, el nomenament de Lâarayed és aprovat per un 41 % de
la població, i desaprovat per un 42 %, el que posa prou de manifest la divisió
existent al respecte.
No és, però, aquesta
manca de popularitat el que ha impedit la formació del nou Govern, sinó la
falta d'acord sobre el caràcter exclusivament tècnic o mixt de tècnic i polític
que hagi de tenir el nou Govern, respecte al que podríem afirmar en línies
generals que la majoria dels partits "modernistes" s'inclinen per un govern
purament tècnic, mentre que Rached Gannouchi i la majoria d'Ennahda s'inclina
per la presència de polítics, encara que diu estar disposat a que els
principals ministeris no siguin ocupats per persones del seu partit. Existeixen
també discrepàncies entre els partits respecte al caràcter de concentració
nacional que hauria de tenir o no el nou Govern, mentre que hi ha un acord
amplíssim sobre la necessitat de reduir l'exagerat nombre de Ministeris del
Govern actual.
Els efectes de
l'assassinat de Belaid són, però, molt més profunds i extensos en el conjunt
del sistema polític tunisià, que ja era inestable abans, i és potser oportú fer
referència a alguns dels principals.
En primer lloc
voldria destacar les repercussions en l'interior del camp de l'Islam polític, i
molt especialment en el seu principal i quasi hegemònic partit que és Ennahda.
La pèrdua del Primer Ministre dimissionari no és el menor d'aquests efectes,
sobre tot si tenim en compte que, com he dit abans, la seva popularitat s'ha
disparat des del moment de la dimissió, i si hi afegim les seves declaracions
de finals de la darrera setmana de febrer en el sentit de que es retira de la
vida política institucional. També cal destacar, per la seva possible
repercussió futura, les declaracions d'Abdelfattah Mourou, vicepresident
d'Ennahda, principal líder del seu sector "moderat", ben crític amb les
relacions almenys de passivitat permissiva del seu partit amb els sectors
violents salafistes, i que ha acusat directament Rached Gannouchi, president
del partit, de perjudicar greument la causa. En aquests moments es viu la
tensió de l'espera de la reacció disciplinària possible contra Mourou, el que
tindrà conseqüències en la cohesió d'Ennahda.
En segon lloc, en el
sempre bellugadís món dels partits i les coalicions polítiques tunisianes,
sembla que es produeixen també efectes que tendeixen a consolidar i potser
accelerar certes tendències ja existents amb anterioritat. Aixi veiem que,
d'acord amb el mateix sondeig de Emrohd Consulting del que he parlat abans, i
en un situació en la que el 22,4 % afirma que no votarà en unes eleccions de
les que encara no es sap ni la data ni la seqüència de
legislatives-presidencials o presidencials-legislatives, resulta que Ennahda
accentua el seu descens d'expectatives arribant al 19,5 % d'intenció de vot,
encara que no és el membre de la coalició de govern que més pateix la
davallada, si tenim en compte el migrat i quasi insignificant 1 % que aquest
sondeig atribueix a Ettakatol, que és el partit que té l'estatut d'observador a
la Internacional Socialista, i quin líder, Mustafà Ben Jaffar, presideix
l'Assemblea Nacional Constituent.
En aquest mateix
àmbit i segons el mateix sondeig, que coincideix pel que fa a la tendència
general, amb totes les dades disponibles, i amb la intuïció política, es
produeix un creixement de les expectatives electorals de Nidaa Tounes (Crida
per Tunísia), ara organització líder de la coalició Unitat per Tunísia, que
gairebé atrapa Ennahda amb un 18,5 % de vot declarat. Cal destacar que aquest
partit, creat el febrer de 2012 per persones amb llargues militàncies
polítiques en d'altres organitzacions, està liderat per Beji Caïd Essebsi, de 86 anys, ex Primer Ministre de febrer a
desembre de 2011, ex president de a Cambra de Diputats el 1990 i 1991, sota Ben
Alí i ex Ministre d'Interior, de Defensa i d'Afers Estrangers sota Bourguiba, i
que resulta ser -altre cop segons el mateix sondeig - el polític tunisià més
valorat. No podem oblidar que, encara que sigui pràcticament desconegut el fet
a l'exterior i que la seva transcendència sigui menor que la de l'assassinat de
Belaid, la primera víctima mortal de la violència política salafista va ser el
coordinador de Nidaa Tounes a Tatouine, mort l'octubre del passat any 2012, amb
gran commoció en el món polític tunisià.
D'altra banda, i
clarament connectat amb la situació política, es dona el fet que l'agència de
ràting Moody's acaba de decidir baixar la qualificació de Tunísia a la
categoria Ba1.
Vist el panorama des
de l'exterior, sembla imprescindible l'aprovació de la Constitució i la
formació d'un govern transitori que s'encarregui de la convocatòria i
d'assegurar el pacífic desenvolupament d'unes eleccions que no es poden
ajornar, i que s'han de donar en condicions de credibilitat suficients per a
formar un govern constitucional realment representatiu de la voluntat popular.
Per a això és també imprescindible un ampli acord polític que traspassi les
fronteres entre "modernistes" i "islamistes" per establir les bases d'una
confiança política mínima que permeti la solució política de la situació.
El panorama i les
perspectives són prou complicades, però la societat i la política tunisiana
disposen dels elements necessaris d'organització i intel·ligència política per
sortir-se'n malgrat la quantitat inusitada d'obstacles, tal com han demostrat
fins el moment present.
Jordi Pedret
15/07
Tunísia: amenaces i oportunitats en l’estela de la Primavera Àrab
03/07
Tercer seminari sobre xenofòbia, populisme i extremisme ideològic
27/06
L’experiència de les primàries obertes de Barcelona
10/06
Presentació de l’informe sobre l’estat de la Unió Europea "La ciudadanía europea en tiempo de crisis"
25/11
Seminari "La política industrial europea després de la crisi financera mundial"
11/11
Més enllà de l’austeritat i el creixement: veus establertes i emergents d’un projecte de prosperitat compartida a Europa
08/11
Nou número de "Cuadernos de Alzate"
05/11
Presentació del llibre “Una alternativa progresista”, de Jonás Fernández
02/07
"Queries" està d'estrena
14/06
Fòrum polític progressista euromediterrani: "El món àrab entre la revolta i la reforma"
14/06
Sopar de l'Espai Alternativa amb Raimon Obiols
07/06
Antón Costas: “La desigualtat és un dissolvent poderosíssim de la cohesió social, que acaba provocant extremisme ideològic i populisme polític”
30/05
Presentació a Madrid del document "Por una reforma constitucional federal"
22/05
Diego López Garrido: “No és possible pensar en un projecte europeu sense solidaritat i convergència entre els seus estats membres”
22/05
Jornada per una Europa pròspera i progressista a Leipzig, amb motiu del 150è aniversari de l’SPD
16/05
Presentació a Barcelona del document "Per una reforma constitucional federal"
16/05
Per una reforma constitucional federal
11/05
Massimo D’Alema: “En només deu anys hem passat d’una UE solidària i social a una UE totalment immersa en el paradigma de l’austeritat que dicten els neoliberals”
21/04
El PSC participa a la conferència política del Partit Laborista Escocès i constitueix un comitè d’enllaç per fer un seguiment de la campanya del referèndum escocès de 2014
19/04
La lluita dels Socialistes Europeus pels drets dels deutors hipotecaris
08/04
El mínim que es pot dir sobre “El mínim que es pot dir”, de Raimon Obiols
27/03
Informe “El Estado de la Unión Europea. El fracaso de la austeridad”
24/03
Un president normal en un temps d'excepció
20/03
Finançament de partits i transparència democràtica. Bones pràctiques a Europa i Amèrica del Nord
09/05
Per una Europa alternativa, que lideri una sortida justa de la crisi
09/05
Jesús Caldera: “A Catalunya es destruiran 160.000 llocs de treball amb la reforma laboral aprovada pel PP”
08/05
"La rereguarda en guerra. Catalunya, 1936-1937", de José Luis Martín Ramos
07/05
Presidencials franceses 2012: una hipòtesi sobre els resultats
14/03
Presentació del llibre "Partidos y elecciones en la Cataluña del siglo XXI"
12/03
Presidencials a França 2012: ... i si funciona? La crida a la revolta d’Hollande
06/03
Tomás Alcoverro: “Han segrestat les organitzacions islamistes la primavera àrab?”
28/02
Presentació del llibre "Fulgor y sombras del socialismo en España. Artículos 1970-2010", de J.A. González Casanova
03/11
Exclusió juvenil a Europa: impactes de la crisi i protestes indignades
30/10
Conferència Política del PSOE 2011
28/10
Isidre Molas: “Francisco Ramos volia contribuir a canviar la història, no pas passar a la història”
24/10
José V. Sevilla: “No es pot salvar la democràcia sense salvar la socialdemocràcia”
06/10
Vicenç Navarro: 'Per cada retallada que es fa, es pot trobar una alternativa'
04/10
Diploma de postgrau "Mediterrània i relacions amb Europa"
30/09
Antoni Castells: 'Europa ha de trobar l'equilibri adequat entre la necessària austeritat fiscal i la generació de creixement econòmic'
23/09
Programa de formació i visites a responsables municipals libanesos
27/04
La Fundació Rafael Campalans, a la trobada de fundacions i partits progressistes de la Mediterrània que se celebra aquesta setmana a Tunísia
15/04
Maternitat i paternitat: polítiques de conciliació
11/04
Presentació de "Las lágrimas del Príncipe", de Gabriel Colomé
07/04
La Fundació Rafael Campalans, al Global Progress
29/11
Unes eleccions de canvi
22/11
L'actualitat política italiana, a debat
22/11
“La sentencia del Estatut y el futuro del federalismo en España”, tercer número de la revista En Construcción
15/11
“Eleccions al Parlament. Una Catalunya més forta, una societat més justa”, nou número de la Revista frc
15/11
El Marroc: un dels principals pilars de la Unió per la Mediterrània?
05/11
Isidre Molas: “Aquest llibre és també un homenatge pels que mai tindran un llibre on hi aparegui el seu nom”
04/11
Miquel Iceta: “Les reformes necessàries tenen costos, però aquests poden ser repartits d'una forma equitativa"
02/11
Reunió del projecte "Diàleg Estratègic Mediterrani"
30/06
La Fundació Rafael Campalans, membre de la FEPS
29/06
La experiencia y la esperanza. Un análisis cualitativo de los discursos de John McCain y Barack Obama
17/06
Rocío Martínez-Sampere: “Totes les polítiques han de poder ser replantejades”
10/06
Antoni Castells: “Catalunya té totes les condicions necessàries per liderar la sortida d’Espanya de la crisi”
04/06
Isidre Molas: “Espanya és un estat compost de nacions que volen viure juntes, amb independència de com entenen uns i altres el concepte de nació”
04/06
What’s next? Next left
04/06
José Montilla: “L’esquerra no pot permetre’s el luxe de quedar-se en la indefinició: ha de visualitzar l’horitzó i traçar el camí per arribar-hi”
03/06
Manuel Valls: “El socialisme ha d’ajudar els individus a trobar el seu camí dins la societat”
19/03
Tal com ho vaig viure (1927-1958), de Joan Reventós
17/03
Enric Juliana: “L’Estat de les autonomies inicia una nova i incerta etapa, i és aquí on el federalisme hi pot jugar un paper important”
11/03
Pasqual Maragall. Sense protocol
25/02
Gabriel Alconchel: “Les polítiques de joventut van més enllà de la simple oferta de serveis”
07/02
Jordi Hereu: "La fórmula del model de ciutat de Barcelona és lideratge municipal, implicació de la societat civil i participació ciutadana”
02/02
Noves idees en temps de crisi
30/01
Isidre Molas: "Campalans va ser un patriota de veritat, perquè pensava en la societat tota sencera"
19/01
Conferència del conseller Antoni Castells a Londres
30/03
I després de la crispació què? Oli en un llum
29/03
E-leccions Gener@ls 2008: l’ús de les noves tecnologies en la campanya electoral
27/03
Idees frc núm.8. Crisi i oportunitat, d’Àngel Pes
26/03
Presentació del Paper "Resistències culturals als suburbis de la Barcelona del segle XXI", de Jordi Nofre
15/11
La corresponsabilitat individual en el finançament públic de l’atenció sanitària
14/11
Salaris i precarietat
13/11
Buscant solucions al problema de l’habitatge
13/11
Principals elements en l’establiment de sistemes de copagament; reflexions sobre el finançament sanitari i proposta de copagaments basats en la renda
12/11
La corresponsabilitat individual en el finançament públic de l’atenció sanitària
12/11
Ètica i racionalitat de la contribució financera de l’usuari a la sanitat pública
11/11
Una panoràmica de la contribució financera de l’usuari sanitari a Europa
10/11
Impacte dels copagaments en el finançament, de l’atenció sanitària, dels medicaments i de l’atenció a la dependència
04/07
Joan Codina, una biografia atípica
03/07
Presentació del llibre "Joan Codina i Torres, un socialista a la Conselleria de Treball (1927-1999)"
25/06
Joan Codina i Torres, un socialista a la Conselleria de Treball (1927-1999) de David Ballester
19/06
José Montilla: “Les eleccions del 15-J van establir les bases de la democràcia i les llibertats”
19/06
15-J. Els Socialistes de Catalunya i les eleccions del 15/juny/1977
18/06
Inauguració de l’exposició "Els Socialistes de Catalunya i les eleccions del 15 de juny de 1977"
18/06
Pactes i alcaldes d’esquerres a la majoria de municipis
17/06
Anàlisi de l’acord sobre les bases per a un nou tractat europeu
22/05
El paper del Parlament europeu en la construcció de l’Europa Social
22/05
Paper 138. ¿Son reconciliables altos niveles de flexibilidad laboral y una amplia protección social?
22/05
Maria Badia: ’La Unió Europea es va construint poc a poc, i l’Europa social encara més’
21/05
Mar Serna: “Més seguretat, més formació, més igualtat i més estabilitat; aquests són els nostres eixos primordials d’actuació”
21/05
Catelene Passchier: ’Més hores de treball no és sinònim de major productivitat, sinó de més problemes de salut laboral’
20/05
Evelyne Gebhardt: ’Apostem per la defensa d’una Europa social, dels ciutadans, més enllà de l’Europa com a gran mercat lliure’
18/05
Mar Serna a l’Espai de Professionals
18/05
Alejandro Cercas: “Hem de fer que el debat de l’Europa Social surti dels despatxos i dels passadissos”
01/04
Raimon Obiols: ’L’Endavant és exemple de confiança en els ideals socialistes i en el poble de Catalunya’
30/03
Isidre Molas: “Per conèixer com són avui les esquerres d’aquest país, cal anar a parar a la revista Endavant”
19/03
L’equilibri entre qualitat i equitat al sistema educatiu
14/03
Els manuscrits de Salvador Clop i Marta Mata
28/02
Número 12 del Butlletí de l’Arxiu Històric
27/02
L’exposició ’Fotografiar el socialisme’, itinerant
22/02
Jordi Hereu: “Jo no crec en els multiculturalismes que semblen tolerants i són segregadors; crec en la immigració com a germen de dinamisme social”
22/02
Una identitat-projecte per a Barcelona
06/02
La socialdemocràcia i la política de la identitat. Ciutadania, integració i multiculturalisme
31/01
Dossier de lectures
31/01
Christine Frey: ’Royal personifica l’aire fresc que necessitava el socialisme francès, després d’anys d’escepticisme’
30/01
Christine Frey: "Tot i reconèixer com a seu el projecte del PS, Royal ha deixat la porta oberta a l'opinió dels ciutadans"
30/01
David Assouline: ’Royal ha fet en pocs mesos el que la resta del partit no ha pogut fer en anys’
29/01
Gérard Gruberg: ’La principal arma de Ségolène Royal és la proximitat que té amb la ciutadania’
28/01
Maria Badia: "L’únic perill del discurs de Ségolène Royal és que, essent popular, sigui titllat de populista"
26/01
Daniel Font: “El Míting de la Llibertat va evidenciar la voluntat de sortir de la política opuscular i dividida”
20/11
Vells i nous drets de l’Estat del Benestar
20/11
Recomanacions generals i propostes d’actuació en matèria d’immigració pels governs locals socialistes
16/11
Propostes socialistes per al futur d’Europa
15/11
Antonio García Santesmases: ’L’experiència catalana mostra que es pot preservar la identitat nacional respectant els drets cívics, i que aquesta identitat és compatible amb una altra’
03/07
Vicenç Navarro: “El govern tripartit ha estat realment un govern d’esquerres”
02/07
“El subdesarrollo social de España.Causas y consecuencias”, de Vicenç Navarro
02/07
’La hermenéutica de la inmigración’, de Ricard Zapata-Barrero
01/07
’El tiempo de la diversidad cultural y el discurso conservador basado en la tradición (monocultural)’, de Ricard Zapata-Barrero
01/07
’Laïcitat i Estat’, de Manuel Valls
20/06
Montserrat Tura: ’Cal que la societat arreli més els valors del respecte i de la no violència’
20/06
El subdesenvolupament social d’Espanya. Causes i conseqüències
08/06
Pasqual Maragall: “El nou Estatut demostra que Espanya està disposada a escoltar i a deixar-se tocar”
06/06
Governem-nos. Un programa catalanista per al segle XXI
06/06
Lídia Santos: ’Catalunya ha de dir sí a l’Estatut i demostrar que aquest és un país que confia en ell mateix i en els seus ciutadans’
06/06
Montserrat Tura: ’Cal que la societat arreli més els valors del respecte i de la no violència’
02/06
idees frc 2. L’Estatut segons "L’Art de la Guerra", d’Àngel Pes
23/03
Philip Cordery: ’’Europa necessita un discurs polític socialdemòcrata comú’’
23/03
Alfons Cornella: ’’Cal que l’Administració actuï com a ’driver’ per a que es doni una connexió entre talent, finançament i empresa’’
21/02
Número 10 del Butlletí de l’Arxiu Històric
21/02
Més enllà de la Nació: la nació catalana i la idea d’Espanya com a "Nació de nacions"
21/02
Josep Comaposada, biografia d’un socialista
06/02
Un Acord de Finançament Federal: Autonomia i Solidaritat
27/01
Raimon Obiols: "El ciutadans àrabs residents a Europa han d’exercir de canal de diàleg entre tots dos móns"
27/01
Manuela de Madre: "Aquest no és l’Estatut del PSC; és l’Estatut de la majoria de catalans"
Arxiu històric
del socialisme
català
'Claves sobre la estructura y la negociación de la financiación autonómica'
Papers de la Fundació
Informe Social: Había alternativa: nueva crisis, distinta respuesta.
Col·lecció Informes
Vall d'Aran. Una autonomia dins una autonomia
frc Llibres
Fundació Europea d'Estudis Progressistes |
||
Carrer Pallars, 191
08005 Barcelona
[email protected]
T +34 933 195 412